Connect with us

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi. NASA‘nın ’emektar’ uzay teleskobu Hubble, yakaladığı fotoğraflarda Einstein’ın bundan yaklaşık 100 yıl önce tahmin ettiği ‘kütleçekimsel merceklenme’nin bir örneğini görüntülemeyi başardı.

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Hubble tarafından aktarılan Fotoğrafta yer alan SDSS J1138+2754 isimli galaksi kümesinde, yüzlerce farklı galaksi kütleçekimi etkisiyle bir arada bulunuyor. Bu galaksi kümesinin kütlesi o kadar büyük ki dev kütlesi nedeniyle uzay-zamanda çok ilginç bir bozukluğun oluşmasına neden oluyor.

Donanım Haber tarafından aktarılan habere göre, yerçekimsel kırılma olarak da bilinen bu ilginç fenomen. En basit anlamda evrenin dev objelerinin (bir galaksi kümesi gibi) devasa kütle çekimleri nedeniyle tıpkı uzay-zamanı büktükleri gibi ışığı bükmesi. Ve arkalarındaki cisimler için bir mercek görevi görmesi anlamına geliyor.

KÜTLE ÇEKİMİN GÜCÜ ÇOK NET GÖRÜLEBİLİYOR

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) konuyla ilgili bazı açıklamalarda bulundu. ESA,”Günlük hayatımızın çok büyük bir parçası olduğu için yer çekiminin muhteşem güçlerini kolaylıkla unutabiliyoruz. Ancak galaktik ölçüde kütleçekiminin gücü çok net ve büyüleyici bir şekilde görülebiliyor.

Dev galaksi kümesi, arkasından gelen ışınları büküyor, çeviriyor ve Dünya’ya doğru farklı yollar izlemeye zorluyor”. İfadelerine yer verdi. Uzay ajansı, fotoğrafta, bazı uzak galaksilerin birden fazla konumda görülebildiğini söyledi. Uzay ajansı, bu durumu şöyle açıkladı. “Galaksilerin geniş cisimler olması nedeniyle bir ucundaki ışık diğer ucundaki ışığa göre farklı bir şekilde kütle çekim lensinden geçiyor. Galaksilerin ışıkları Dünya’ya ulaştığında lensin sol alt tarafındaki gibi yansıtılmış olarak. Veya sağ üst taraftaki gibi bükülmüş olarak görünebilir” şeklinde açıkladı.

EINSTEIN’IN ÖNGÖRÜSÜ TUTMADI

Albert Einstein kütleçekimsel merceklenme fenomenini 1912 yılında, henüz genel görelilik kuramını yayınlamadığı zamanlarda öngörmüş. Einstein ayrıca o zamanların teknolojisini de göz önünde bulundurarak bu durumun asla kanıtlanamayacağını da eklemiş. İnsanoğlunun bu kısa zaman içerisindeki teknolojik gelişimi, Einstein’ın da beklentilerini aşmış gibi görünüyor.NASA/ESA’nın yayınladığı bu fotoğraf elbette kütle çekimsel merceklenmenin en büyüleyici örneklerinden birisi. Ancak bu ilginç fenomenin astronomik keşiflerde de çok önemli bir yeri var.

Örneğin, NASA’nın geçen nisan ayında duyurduğu evrenin en uzak yıldızı keşfi de yine aynı fenomen sayesinde mümkün olmuş. Ve tam 9 milyar ışık yılı uzaklığında bulunan yıldız, dev galaksi kümelerinin kütle çekimsel mercekleme etkisi yardımıyla keşfedilmişti. “İkarus” ismi verilen bu yıldızdan Hubble’a ulaşan ışınlar, milyarlarca yıl süren yolculukları sırasında merceklenme etkisiyle yaklaşık 2000 kat büyültülmüş. Ve keşif de bu sayede mümkün hale gelmiş.

Türkiye Uzay Ajansı ilk toplantısını yaptı

Türkiye Uzay Ajansı ilk Toplantısını Yaptı

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Türkiye Uzay Ajansı ilk yönetim kurulu toplantısına başkanlık etti. Varank, toplantının ardından yaptığı açıklamada “Uzay ajansımızın, Türkiye’nin uzaydaki geleceğine yön verecek işlere imza atacağına inanıyorum” dedi. Varank, logo seçiminin vatandaşların katılımıyla yapılması için de talimat verdi.

Türkiye Uzay Ajansı ilk Toplantısını Yaptı

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank; Türkiye Uzay Ajansı ilk yönetim kurulu toplantısına başkanlık etti. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre; Sanayi ve Teknoloji Bakanlığında gerçekleştirilen Türkiye Uzay Ajansının ilk yönetim kurulu toplantısına Başkan Serdar Hüseyin Yıldırım ile üyeler katıldı. Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Mehmet Fatih Kacır da toplantıda yer aldı.

Bakan Varank, toplantıda, büyük ve güçlü Türkiye yolunda uzay alanında çalışmalar yürütüldüğünü belirtti. Türkiye Uzay Ajansı ülkenin 20 yıllık rüyası olduğunu vurgulayan Varank; Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın tensibiyle yönetim kurulu başkanı ve üyelerinin atandığı hatırlattı.

Varank, Türkiye Uzay Ajansı yönetim kurulu başkan ve üyelerinin alanlarında uzman ve tecrübe sahibi isimler olduğuna işaret ederek; ajansın “Milli Teknoloji, Güçlü Sanayi” vizyonu çerçevesinde Türkiye’nin uzay alanında milli menfaatlerini koruyacak çalışmalar yapacağını bildirdi.

Dünyanın geleceğinin uzayda olduğunu ifade eden Varank, ajansın kurulmasının Türkiye için bir iftihar vesilesi olduğunu kaydetti. Varank, ajansın gündeminde Milli Uzay Programı olduğuna dikkati çekerek, Cumhurbaşkanlığında oluşturulan politika kurullarıyla istişare halinde programın tamamlanacağını ifade etti.

Büyük ve güçlü Türkiye yolunda uzay alanında çalışmanın önemine değinen Varank; “Uzay ajansımızın, Türkiye’nin uzaydaki geleceğine yön verecek işlere imza atacağına inanıyorum.” değerlendirmesinde bulundu.

Bakan Varank; Türkiye Uzay Ajansının logo seçiminin vatandaşların katılımıyla gerçekleştirilmesi için hazırlık yapılması konusunda Türkiye Uzay Ajansı Başkanı Yıldırım’a da talimat verdi.

Yıldırım, ilk yönetim kurulu toplantısı tutanağını Bakan Varank’a imzalattı.

Facebook kurucusu Zuckerberg eşi için uyku kutusu icat etti

Facebook kurucusu Mark Zuckerberg, eşi Priscilla Chan için uyku kutusu icat etti. Facebook kurucusu Mark Zuckerberg, çocukları yüzünden uyku problemleri çeken eşi için ‘Uyku kutusu’ isimli bir icat yaptı. Buna göre, Zuckerberg’in eşi her sabah çocukları kontrol etmek üzere saati kontrol ederken uykusunu bölmeyecek, doğru zamanın geldiğini ‘Uyku kutusunun’ ışığından anlayacak.

Facebook kurucusu Zuckerberg eşi için uyku kutusu icat etti

Facebook kurucusu Mark Zuckerberg, eşi Priscilla Chan için yeni bir icat yaptı.

Ünlü girişimci tarafından yatağın yanında kullanılmak üzere icat edilen ‘Uyku kutusu’ isimli aletin özelliği ise sabah saat 6 ile 7 saatleri arasında üzerindeki ışığın yanması.

Böylelikle Priscilla Chan, çocukları uyandırma saatinin geldiğini kolaylıkla anlayabilecek.

‘Uyku kutusunu’ Instagram üzerinden tanıtan Zuckerberg, şunları söyledi:”Anne olmak zordur ve çocuklarımız dünyaya geldiğinden beri Priscilla geceleri zor zamanlar yaşadı. Geceleri uyanıp saatini kontrol ediyordu, ancak çocukların uyandırma saati henüz gelmediği için stres olup geri uyuyamıyordu. Bu yüzden ‘uyku kutusu’ adını verdiğim bu şey üzerinde çalıştım. Yatağının yanında duruyor ve sabah saat 6 ile 7 arasında loş bir ışık yakıyor. Böylelikle birimizin çocukları uyandırmak üzere kalkması gerektiğini anlayabilecek. Ve alet saati göstermediği için eğer gece yarısı uyandıysa endişelenmeden uyumaya devam edebilecek. Alet bugüne kadar beklediğimden de iyi çalıştı ve o şimdi geceleri uyuyabiliyor.

Bir mühendis olarak eşimin daha iyi uyuyabilmesi için bir icat yapmak sevgimi ve şükranlarımı göstermek için en iyi yöntemlerden biri. Bazı arkadaşlarım da bunun gibi bir şey istediklerini söylediler, bu yüzden daha fazla insan için uyku kutusu üretmek isteyen bir girişimci çıkma ihtimaline karşı bunu buraya bırakıyorum”

View this post on Instagram

Being a mom is hard, and since we've had kids Priscilla has had a hard time sleeping through the night. She'll wake up and check the time on her phone to see if the kids might wake up soon, but then knowing the time stresses her out and she can't fall back asleep. So I worked on building her what I call the "sleep box". It sits on her nightstand, and between the hours of 6-7am it emits a very faint light — visible enough that if she sees it she'll know it's an okay time for one of us to get the kids, but faint enough that the light won't wake her up if she's still sleeping. And since it doesn't show the time, if she wakes up in the middle of the night, she knows to just go back to sleep without having to worry about what time it is. So far this has worked better than I expected and she can now sleep through the night. As an engineer, building a device to help my partner sleep better is one of the best ways I can think of to express my love and gratitude. A bunch of my friends have told me they'd want something like this, so I'm putting this out there in case another entrepreneur wants to run with this and build sleep boxes for more people!

A post shared by Mark Zuckerberg (@zuck) on

Volvo Araçlarına Hız sınırı koyacak

Volvo Araçlarına Hız sınırı koyacak. Volvo, gelecek yıldan itibaren üreteceği bütün otomobillerde hız sınırını trafikteki yaralanma ve ölümleri azaltmak için “180” kilometre ile sınırlayacak.

Volvo Araçlarına Hız sınırı koyacak

İsveç merkezli otomobil üreticisi Volvo, gelecek yıldan itibaren bütün otomobillerde hız sınırını düşürüyor.Şirketten yapılan açıklamada, “2021 model otomobillerde “saatte maksimum 180 kilometre” hız sınırı uygulamasına geçilecek. Şirketin 2020 Vizyon’u çerçevesinde alınan kararın amacı, trafikte yaralanma ve ölümleri azaltmak” denildi.

Volvo, bunun için hız kontrol ve sanal çevreleme teknolojisini kullanacak. Şirket, aynı zamanda hastane ve okul bölgesinde otomatik olarak hız kısıtlaması üzerinde de çalışacak.

Açıklamada görüşlerine yer verilen Volvo’nun üst yöneticisi (CEO) Hakan Samuelsson, otomobil üreticilerinin, hız yapma ve sarhoş olarak otomobil kullanma gibi sorumsuz hareketlerle başa çıkmak için teknoloji kullanma hakkı veya sorumlulukları olup olmadığı hakkında bir tartışma başlamak istediklerini belirtti. Samuelsson, “Bu konuda kesin bir cevabımız yok, ancak öncü olmamız gerektiğine inanıyoruz” dedi.

Çinli otomotiv devi Zhejiang Geely Holding, Volvo Car Group’u 2010’de 1,8 milyar dolara ABD merkezli otomobil üreticisi Ford’dan satın almıştı.

Trendler