Connect with us

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi. NASA‘nın ’emektar’ uzay teleskobu Hubble, yakaladığı fotoğraflarda Einstein’ın bundan yaklaşık 100 yıl önce tahmin ettiği ‘kütleçekimsel merceklenme’nin bir örneğini görüntülemeyi başardı.

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Hubble tarafından aktarılan Fotoğrafta yer alan SDSS J1138+2754 isimli galaksi kümesinde, yüzlerce farklı galaksi kütleçekimi etkisiyle bir arada bulunuyor. Bu galaksi kümesinin kütlesi o kadar büyük ki dev kütlesi nedeniyle uzay-zamanda çok ilginç bir bozukluğun oluşmasına neden oluyor.

Donanım Haber tarafından aktarılan habere göre, yerçekimsel kırılma olarak da bilinen bu ilginç fenomen. En basit anlamda evrenin dev objelerinin (bir galaksi kümesi gibi) devasa kütle çekimleri nedeniyle tıpkı uzay-zamanı büktükleri gibi ışığı bükmesi. Ve arkalarındaki cisimler için bir mercek görevi görmesi anlamına geliyor.

KÜTLE ÇEKİMİN GÜCÜ ÇOK NET GÖRÜLEBİLİYOR

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) konuyla ilgili bazı açıklamalarda bulundu. ESA,”Günlük hayatımızın çok büyük bir parçası olduğu için yer çekiminin muhteşem güçlerini kolaylıkla unutabiliyoruz. Ancak galaktik ölçüde kütleçekiminin gücü çok net ve büyüleyici bir şekilde görülebiliyor.

Dev galaksi kümesi, arkasından gelen ışınları büküyor, çeviriyor ve Dünya’ya doğru farklı yollar izlemeye zorluyor”. İfadelerine yer verdi. Uzay ajansı, fotoğrafta, bazı uzak galaksilerin birden fazla konumda görülebildiğini söyledi. Uzay ajansı, bu durumu şöyle açıkladı. “Galaksilerin geniş cisimler olması nedeniyle bir ucundaki ışık diğer ucundaki ışığa göre farklı bir şekilde kütle çekim lensinden geçiyor. Galaksilerin ışıkları Dünya’ya ulaştığında lensin sol alt tarafındaki gibi yansıtılmış olarak. Veya sağ üst taraftaki gibi bükülmüş olarak görünebilir” şeklinde açıkladı.

EINSTEIN’IN ÖNGÖRÜSÜ TUTMADI

Albert Einstein kütleçekimsel merceklenme fenomenini 1912 yılında, henüz genel görelilik kuramını yayınlamadığı zamanlarda öngörmüş. Einstein ayrıca o zamanların teknolojisini de göz önünde bulundurarak bu durumun asla kanıtlanamayacağını da eklemiş. İnsanoğlunun bu kısa zaman içerisindeki teknolojik gelişimi, Einstein’ın da beklentilerini aşmış gibi görünüyor.NASA/ESA’nın yayınladığı bu fotoğraf elbette kütle çekimsel merceklenmenin en büyüleyici örneklerinden birisi. Ancak bu ilginç fenomenin astronomik keşiflerde de çok önemli bir yeri var.

Örneğin, NASA’nın geçen nisan ayında duyurduğu evrenin en uzak yıldızı keşfi de yine aynı fenomen sayesinde mümkün olmuş. Ve tam 9 milyar ışık yılı uzaklığında bulunan yıldız, dev galaksi kümelerinin kütle çekimsel mercekleme etkisi yardımıyla keşfedilmişti. “İkarus” ismi verilen bu yıldızdan Hubble’a ulaşan ışınlar, milyarlarca yıl süren yolculukları sırasında merceklenme etkisiyle yaklaşık 2000 kat büyültülmüş. Ve keşif de bu sayede mümkün hale gelmiş.

Teknoloji

Uçan araba uçuşa elverişlilik sertifikası aldı

“AirCar” isimli araç, saatte 160 km üzerinde bir hıza ve 2500 metre üzerindeki irtifaya ulaşabiliyor. Aracın elverişlilik sertifikası Slovak Ulaştırma Otoritesi tarafından verildi.

Hibrit bir otomobil uçağı olan AirCar, bir BMW motoruyla donatılmış ve normal benzin pompası yakıtıyla çalışıyor.
Arabadan uçağa dönüşmesi iki dakika 15 saniye sürüyor.
Şirket, sertifikanın 70 saatlik uçuş testi ve 200’den fazla kalkış ve iniş ile alındığını belirtti.
Uçan arabayı yapan Profesör Stefan Klein, “Bu sertifika, verimli uçan arabaların seri üretiminin kapısını açıyor.
Bu, orta mesafeli seyahatleri sonsuza kadar değiştirme yeteneğimizin resmi ve nihai teyididir” dedi.
Uçan araba, geçen Haziran’da, Slovakya’nın Nitra ve Bratislava kentindeki uluslararası havaalanları arasında 35 dakikalık bir uçuş gerçekleştirmişti.
Şirket yakın zamanda Paris’ten Londra’ya uçmayı planlıyor.

Rumico

Dört başsavcı, ‘aldatıcı’ konum takibi iddiasıyla Google’a dava açtı

Dört başsavcı, 'aldatıcı' konum takibi iddiasıyla Google'a dava açtı

İki partili bir avukatlar grubu, teknoloji devinin kullanıcıların fiziksel konumlarını izlemek için “karanlık desenler” ve aldatıcı uygulamalar kullandığını iddia ederek Google’ı mahkemeye davet etti.

Columbia, Texas, Indiana ve Washington tarafından açılan paralel davalar, Google’ın reklamları hedeflemek ve internet kullanıcıları üzerinde profiller oluşturmak için kullanılabilecek konum verileri koleksiyonuna atıfta bulunuyor.

DC Başsavcısı’nın davası, 2014’ten bu yana Google’ın, kullanıcıların konum izlemeyi nasıl devre dışı bırakabilecekleri konusunda yanıltıcı kamuoyu açıklamaları yaptığını iddia ediyor.

Kullanıcıların Google hesaplarında konum verilerini izlemeyi kısıtlama sözü veren ayarlar sunmasına rağmen, Google’ın, bireysel uygulamalar veya Google’ın ayarlar panelinin diğer alanları gibi belirli diğer ayarların teknoloji devinin toplamaya devam etmesine nasıl izin verebileceğinden bahsetmediği iddia ediliyor.

İddiaya göre, Google’ın ayrıca, bir kullanıcının konumunu belirlemek için IP adreslerini kullanmak veya Google’ın mobil cihazlarda yüklü uygulamaları aracılığıyla konum verilerini toplamak gibi geçici çözümlerle kullanıcıların ifade edilen tercihlerini atlatmaya çalıştığı iddia ediliyor.

İddiaya göre yasa dışı davranış, şikayete göre, ister bir Android cihaza, bir iPhone’a, bir PC’ye veya bir tablete sahip olsunlar, Google ile etkileşime giren neredeyse tüm mobil kullanıcıları etkiliyor.

Google sözcüsü José Castañeda yaptığı açıklamada, davaların “yanlış iddialara ve ayarlarla ilgili modası geçmiş iddialara” dayandığını söyledi.

Davacılar, Google’ın iddia edilen yasa dışı davranışlarını ve yanıltıcı olduğu iddia edilen uygulamalarla bağlantılı kârları dağıtmasını engelleyen bir ihtiyati tedbir kararı talep ediyor.

Rumico

Peru’nun Machu Picchu antik kentinde yeni yapılar bulundu

Peru'nun Machu Picchu antik kentinde yeni yapılar bulundu

Peru’nun Machu Picchu antik kentinde lazer teknolojisiyle donatılmış insansız hava araçları (İHA) sayesinde yeni yapılar keşfedildi.

NBC’deki habere göre, arkeologlar, Machu Picchu’nun merkezinden sadece 8 kilometre uzaklıkta Chachabamba adlı tören alanının eteklerinde ormanın derinliklerinde gizlenmiş taş sunak, 14 hamam ve su kanalı sistemi buldu.

Araştırma ekibinin başı Varşova Üniversitesinden Dominika Sieczkowska, yeni keşfedilen yapılarla ilgili yaptığı açıklamada, “Antik kent Machu Picchu’ya sadece çok ayrıcalıklı insanlar ulaşabiliyordu çünkü burası çok özel bir yerdi. Machu Picchu’ya ulaşmak için önce Chachabamba’da durmanız ve hamamda temizlenmeniz gerekiyordu.” ifadelerini kullandı.

Sieczkowska, lazerle ışık tespiti ve uzaklık tayini teknolojisiyle donatılmış İHA’ları kullanarak, bu önemli yapıların gün yüzüne çıkarıldığını dile getirdi.

Peru’da İnka medeniyetine ait Machu Picchu’yu her yıl binlerce turist ziyaret ediyor.Rumico