Connect with us

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Uzay-zamanı ‘büken’ dev galaksi kümesi, Hubble tarafından görüntülendi. NASA‘nın ’emektar’ uzay teleskobu Hubble, yakaladığı fotoğraflarda Einstein’ın bundan yaklaşık 100 yıl önce tahmin ettiği ‘kütleçekimsel merceklenme’nin bir örneğini görüntülemeyi başardı.

Dev Galaksi Kümesi, Hubble Tarafından Görüntülendi

Hubble tarafından aktarılan Fotoğrafta yer alan SDSS J1138+2754 isimli galaksi kümesinde, yüzlerce farklı galaksi kütleçekimi etkisiyle bir arada bulunuyor. Bu galaksi kümesinin kütlesi o kadar büyük ki dev kütlesi nedeniyle uzay-zamanda çok ilginç bir bozukluğun oluşmasına neden oluyor.

Donanım Haber tarafından aktarılan habere göre, yerçekimsel kırılma olarak da bilinen bu ilginç fenomen. En basit anlamda evrenin dev objelerinin (bir galaksi kümesi gibi) devasa kütle çekimleri nedeniyle tıpkı uzay-zamanı büktükleri gibi ışığı bükmesi. Ve arkalarındaki cisimler için bir mercek görevi görmesi anlamına geliyor.

KÜTLE ÇEKİMİN GÜCÜ ÇOK NET GÖRÜLEBİLİYOR

Avrupa Uzay Ajansı (ESA) konuyla ilgili bazı açıklamalarda bulundu. ESA,”Günlük hayatımızın çok büyük bir parçası olduğu için yer çekiminin muhteşem güçlerini kolaylıkla unutabiliyoruz. Ancak galaktik ölçüde kütleçekiminin gücü çok net ve büyüleyici bir şekilde görülebiliyor.

Dev galaksi kümesi, arkasından gelen ışınları büküyor, çeviriyor ve Dünya’ya doğru farklı yollar izlemeye zorluyor”. İfadelerine yer verdi. Uzay ajansı, fotoğrafta, bazı uzak galaksilerin birden fazla konumda görülebildiğini söyledi. Uzay ajansı, bu durumu şöyle açıkladı. “Galaksilerin geniş cisimler olması nedeniyle bir ucundaki ışık diğer ucundaki ışığa göre farklı bir şekilde kütle çekim lensinden geçiyor. Galaksilerin ışıkları Dünya’ya ulaştığında lensin sol alt tarafındaki gibi yansıtılmış olarak. Veya sağ üst taraftaki gibi bükülmüş olarak görünebilir” şeklinde açıkladı.

EINSTEIN’IN ÖNGÖRÜSÜ TUTMADI

Albert Einstein kütleçekimsel merceklenme fenomenini 1912 yılında, henüz genel görelilik kuramını yayınlamadığı zamanlarda öngörmüş. Einstein ayrıca o zamanların teknolojisini de göz önünde bulundurarak bu durumun asla kanıtlanamayacağını da eklemiş. İnsanoğlunun bu kısa zaman içerisindeki teknolojik gelişimi, Einstein’ın da beklentilerini aşmış gibi görünüyor.NASA/ESA’nın yayınladığı bu fotoğraf elbette kütle çekimsel merceklenmenin en büyüleyici örneklerinden birisi. Ancak bu ilginç fenomenin astronomik keşiflerde de çok önemli bir yeri var.

Örneğin, NASA’nın geçen nisan ayında duyurduğu evrenin en uzak yıldızı keşfi de yine aynı fenomen sayesinde mümkün olmuş. Ve tam 9 milyar ışık yılı uzaklığında bulunan yıldız, dev galaksi kümelerinin kütle çekimsel mercekleme etkisi yardımıyla keşfedilmişti. “İkarus” ismi verilen bu yıldızdan Hubble’a ulaşan ışınlar, milyarlarca yıl süren yolculukları sırasında merceklenme etkisiyle yaklaşık 2000 kat büyültülmüş. Ve keşif de bu sayede mümkün hale gelmiş.

Teknoloji

Rusya önümüzdeki ay uzayda film çekecek

Rus asıllı iki kozmonot ve sinemacıdan oluşan bir ekip, 5 Ekim’de Soyuz MS-19 gemisiyle Uluslararası Uzay İstasyonu’na gönderilecek. Ekip, istasyonda çekeceği filmle dünyanın uzayda çekilen ilk filmine imza atmış olacak.

Rusya’dan yapılan açıklamada, iki kozmonot ve iki sinemacıdan oluşan bir Rus ekibin, uzaydaki ilk filmi çekmek için önümüzdeki ayın başlarında Uluslararası Uzay İstasyonu‘na (ISS) doğru yola çıkacağını belirtildi. Dört kişilik ekip, 5 Ekim’de, yaklaşık 354 km yükseklikte, Dünya yörüngesinde dönen istasyona teslim edilmek üzere bir Soyuz MS-19 roketiyle fırlatılacak.

Webtekno’nun haberine göre, ekibin yolculuğu, SpaceX tarafından geliştirilen ve uçuşa onlarca yıldır devam eden Rusya-Amerika Birleşik Devletleri rekabetinin bir unsurunu ekleyen, bir roket ve kapsülle uzaya giden ilk sivil mürettebatın yolculuğundan sadece haftalar sonra gerçekleşecek.

“FİLM BİR DOKTORUN KOZMONOTUN HAYATINI KURTARMASINI ANLATACAK”

Yönetmen ve aktör Klim Shipenko, mürettebatın Kazakistan’daki Baykonur kozmodromuna gitmek üzere ayrılmasından önce bir basın toplantısında söyledi ve “Bu film sıradan bir insanın, uzay araştırmalarıyla hiçbir ilgisi olmayan ve bunu hiç düşünmemiş bir doktorun USS’e seyahat etmesi ve bir kozmonotun hayatını kurtarmasını hikaye ediniyor” dedi.

Ekipteki profesyonel kozmonotlar da filmde yer alacak. Komutan Anton Shkaplerov, “Ben filmde rol almayacağım ama yine de uzay gibi alışılmadık bir yerde bir filmin nasıl çekildiğini öğrenmem gerekecek” dedi.

Başrol oyuncusu Yulia Peresild, kendimin makyaj sanatçısı ve kostüm tasarımcısı olmayı öğrendiğini söyledi ve şunları ekledi:

“Dünya ile aynı seviyede olmayacak ama elimizden gelenin en iyisini yapacağız. Bunun için hazırız.”

1,9 metre boyunda olan yönetmen Shipenko, boyunun uzay aracının içinde eğitimi ve yaklaşan seyahati pek rahat kılmayacağını söyledikten sonra “Ancak gelecekte konaklama yapılacak” dedi ve ekledi:

“Sorun değil. Şimdi olduğu gibi uçacağım, ancak Mars’a seyahatle ilgili devam filmini yaptığımızda araçta daha iyi bir koltuk bulunacağına dair söz veriyorlar.”

Uzay turistleri döndü

Dünya çevresinde seyahate çıkan dört uzay turisti, SpaceX’in Dragon kapsülüyle dünyaya döndü. Kapsülün iniş anı canlı olarak yayınlandı.

Milyarder iş insanı Jared Isaacman, sağlık çalışanı Hayley Arceneaux, eski savaş pilotu Christopher Sembroski ve jeoloji profesörü Sian Proctor’ı taşıyan kapsül, paraşüt yardımıyla okyanusa indi.
Uzay turistlerini, arama-kurtarma ekipleri kapsülden çıkardı.
Masrafları Jared Isaacman tarafından karşılanan ve “Inspiration4” adı verilen uçuş otomatik pilot tarafından gerçekleştirildi. Seyahatte yolcular, 3 gün boyunca dünyayı uzaydan görme deneyimi yaşadı.
Inspiration4 görevine liderlik eden Jared Isaacman, kapsülün başarı ile yeryüzüne ulaşmasının ardından “SpaceX’e çok teşekkürler. Bu bizim için harika bir yolculuktu ve daha yeni başlıyoruz!” derken, SpaceX’in sahibi milyarder iş insanı Elon Mask da sosyal medya platformu Twitter üzerinden paylaştığı mesajda “Tebrikler Inspiration4” ifadesini kullandı.
ABD’li roket geliştiricisi SpaceX içinde astronot bulunmayan bir roketi başarılı bir şekilde fırlatmayı başardı, dünya çevresinde 3 günlük bir seyahat vadeden ve uzay turizmi için önemli bir adım olarak görülen Inspiration4, sivil mürettebatı ile de dikkat çekti. 38 yaşındaki milyarder iş insanı Jared Isaacman’ın finansmanını üstlendiği ve yolculara liderlik ettiği uçuşta NASA tarafından 2009’da yapılan astronot seçmelerinde 47 finalist arasında yer alan ancak sonunda ajansa katılmaya hak kazanamayan 51 yaşındaki fen bilimleri eğitmeni Sian Proctor da yer aldı. Doktor asistanı olan ve daha önce kanseri yenen 29 yaşındaki Hayley Arceneaux ve Lockheed Martin’de veri mühendisi olan 42 yaşındaki Christopher Sembroski de uçuşa katılan diğer isimler oldu.
Daha önce İngiliz iş insanı Richard Bronson’un şirketi Virgin Galactic’in geliştirdiği araçla uzayın başladığı nokta olarak kabul edilen 100 kilometre yüksekliğe seyahat etmişti. Toplam 6 kişiyi taşıyan Unity-2 uzay aracı, ABD’nin New Mexico eyaletinden fırlatılarak, sorunsuz şekilde yeryüzüne inmeyi başarmıştı. ABD’li e-ticaret devi Amazon’un kurucusu Jeff Bezos’un, kendi şirketi Blue Origin’in geliştirdiği uzay aracıyla uzaya gerçekleştirdiği 4 kişilik seyahat ise sivil mürettebattan oluşan ilk pilotsuz uçuş olarak kayıtlara geçmişti.

Teknoloji

Bilim kurgu filmleri gerçeğe dönüşüyor (Tekno Hayat)

Robotlar hayatımızın her alanında yerini almaya başladı. Artık sadece yardımcı olmakla kalmıyorlar bütün işleri de onlar üstleniyor. Pekin’de sergilenen son teknoloji robotlara ilgi yoğundu.

Trendler