Connect with us

Ekonomi

E-ticarete yeni düzenleme

MİTHAT YURDAKUL Ankara – İnternet üzerinden alışverişin hacmi 2021 yılında 381.5 milyar liraya ulaştı. Nüfusun yüzde 72’sinin internet kullandığı Türkiye’de, online alışveriş pazarı hızla büyüyor. Hızlı büyümeyi kontrol altına alabilmek ve rekabeti koruyabilmek için yeni kanun hazırlanıyor.

Hileli ve sahte ürün satanlara ağır cezalar öngören düzenleme kapsamında, sektör oyuncuları rakiplerini dışlayıcı şekilde tanıtım faaliyetlerinde bulunamayacak. e – ticaret pazar yerlerinin elde ettiği verileri kullanarak bünyesindeki satıcılarla haksız rekabet etmesi engellenecek. E – ticaret pazar yerleri kendini haksız şekilde sıralamada ön plana çıkaramayacak ve satıcılar arasında ayrım gözetemeyecek. Yapılacak düzenlemelere uymayanlar ağır para cezaları ödeyecek.

YERLİ FİRMALARA DESTEK

Düzenleme ile sektöre yeni adım atacak yerli firmalara hibe, kredi kolaylığı ve teşvik gibi mekanizmalar işletilecek. Şu anda sektörün en büyük oyuncusunun yüzde 85’inin Çinli Alibaba’ya, diğer iki firmanın tamamının, bir başka firmanın ise büyük hissesinin ABD’li şirketlere ait olması ve yine 5 büyük firmadan bir diğerinin büyük ortağının Güney Koreli bir firma olmasının sektörde yarattığı yabancılaşmanın önüne geçilecek.

CİROYA GÖRE VERGİ

Advertisement

Bunun için sektöre yeni adım atan yerli firmalara 35 binden fazla tedarikçiye, 15 milyondan fazla üye ve 30 milyondan fazla ürün portföyüne sahip olan PTT iştirak şirketi PttAVM.com’un yakaladığı başarı örneklerle anlatılacak. KOBİ’lere bu şekilde yol ve yöntem gösterileceği gibi yaklaşık
2 milyar liralık ciroya ulaşan PttAVM gibi Turcorn’ların bu yeni yöntemle doğması sağlanacak.

Rumico

Ekonomi

Bakan Karaismailoğlu: 2053’e kadar 198 milyar dolarlık yatırım planlıyoruz

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, Kocaeli Kongre Merkezi’nde düzenlenen Ulaştırma 2053 Körfez Lojistik Çalıştayı’na katıldı. Bakan Karaismailoğlu, 2053 yılına kadar 198 milyar dolarlık yatırım daha planladıklarını belirterek, “Lojistik sektörü günümüzde gittikçe daha da entegre hale gelen dünya ekonomisinin ve uluslararası ticaretin temel yapı taşıdır. Küreselleşen dünyada 1,6 milyar insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar gayrisafi milli hasıla ve 7 trilyon dolarlık ticaret hacminin olduğu coğrafyanın merkezinde olan Türkiye’nin önemi her geçen gün artıyor. Doğu-batı uluslararası tarihi İpek Yolu’nun orta koridorunda yer alan Türkiye, Çin’den Londra’ya uzanan bir hattın merkezinde. 2002 yılından bu yana, ülkemizin ulaştırma ve altyapısına gerçekleştirdiğimiz 183 milyar dolarlık yatırım ile bu konumumuzun fırsatlarını ortaya çıkardık. 2053 yılına kadar 198 milyar dolarlık yatırım daha planlıyoruz. 2053 vizyonumuz doğrultusunda ülkemizin Asya ile Avrupa arasında bugün 700 milyar doları aşan ticaretten alacağımız payı artıracağız” diye konuştu.

‘KUZEY KORİDORDA YOL GÜVENLİĞİ RİSKİ DEVAM EDİYOR’

Bakan Karaismailoğlu, orta koridorun diğer ulaşım koridorlarına göre çok güçlü alternatif olduğunu dile getirerek, şunları söyledi:

“Uluslararası ulaşım koridorları ele alındığında orta koridor hattı, mesafe ve süre açısından diğer ulaşım koridorlarına göre çok güçlü bir alternatiftir. Çin’den Avrupa’ya doğru yola çıkan bir yük, orta koridoru ve Türkiye’yi tercih etmesi halinde 7 bin kilometrelik mesafeyi 12 günde katedebiliyor. Aynı yük, Rusya kuzey ticaret yolunu tercih ederse 10 bin kilometrelik yolu en az 20 günde geçebiliyor. Güney koridorda seyahat ettiğinde ise gemi ile Süveyş Kanalı üzerinden 20 bin kilometrelik yolu ancak 45-60 günde aşabiliyor. Ayrıca güney koridordaki Süveyş Kanalı’nı tıkayan ‘Ever Given’ gemi vakası uzun süre hafızalardan çıkmayacaktır. Kuzey koridorda malum savaş ve yol güvenliği riski devam ediyor. Her hal ve şartta, hiçbir koridorun, merkezi konumunda olduğumuz orta koridor ile rekabet edemediği ortada. Bizim de niyetimiz belli. Bu potansiyeli milletimizin faydası için sonuna kadar ve en iyi şekilde değerlendireceğiz.”

‘LOJİSTİK SÜPER GÜÇ OLMA YOLUNDA İLERLİYORUZ’

Advertisement

Tüm adımlar için pusulalarının ‘2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’ olduğunu söyleyen Bakan Karaismailoğlu, “Çünkü ülkemiz, üç kıtayı birbirine bağlayan, iki önemli deniz havzasının ortasında, çok değerli jeostratejik ve jeopolitik konuma sahip. Bu gerçekler ışığında, Türkiye’miz de dünyayla olan çok modlu ulaşım bağlantılarını sağlarken, uluslararası koridorlar oluşturarak kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli ulaşım altyapıları tesis ediyor. Bu kapsamda ana hedefimiz olan lojistik süper güç olma yolunda ilerliyoruz. Tüm adımlarımız için pusulamız ise ‘2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’. Dünyadaki dönüşümlerin baş döndürücü hızına hepimiz şahidiz. Gayemizse buna ayak uydurmak değil dönüşümün önünde yer alarak geleceğe hazırlıklı olmaktır. Bu bilinçle yalnızca bugünü değil 30 yıl sonrasının Türkiye’sini, çocuklarımızın refah ve aydınlık ülkesinin altyapısını planlamak için çalışmalarımıza şimdiden başladık” diye konuştu.

Rumico

Devamını Oku

Ekonomi

Alanya’da turizm işletmeleri temmuzda yüzde 90 doluluğa ulaştı

Alanya’da haziran ayını yüzde 60 doluluk oranıyla tamamlayan turizm işletmeleri, temmuz ayında rezervasyonlarla yüzde 90 ve üzerinde doluluk oranına ulaştı. Ana kaynağı iç pazar olan Alanya turizmi, dış pazardan da umutlu. Kurban Bayramı tatilinin 9 gün olmasının tatilcilerin kalış gün sayısını yükselttiğini belirten ALTİD Başkanı Burhan Şili, “Tatilin 9 güne çıkmış olması da kalış gün sayısının uzaması anlamında bir etkisi var. Bu yıl iç pazardan talep kesilmedi. Bizim kriz veya normal dönemlerde ana pazarımız iç pazardır. Alanya bölgesi adına bunu özellikle söylüyorum. Çok ciddi talep alıyoruz. Hem bayram döneminde hem de Türk insanının 15 Haziran-30 Ağustos tarihleri arasında tatil yapma alışkanlığıyla doğru orantılı bölgede ortalamada yüzde 30 gibi iç pazar talebi mevcut” dedi.

“Avrupa pazarında ciddi artış var”

Rusya ve Ukrayna pazarının Alanya turizmine katkısının büyük olduğunu dile getiren Şili, bölgede yaşanan savaşın turizmi yansımalarından etkilendiklerini söyledi. Dolu dolu bir sezon yaşanacağını vurgulayan Şili, “Doluluklarımız anlamında belirli sıkıntılar yaşadık. Bugün gelinen noktada Avrupa pazarında geçmiş dönemlere oranla ciddi artışlar söz konusu. Son iki yıldır hiç olmayan İngiltere ve Hollanda pazarının devreye girmiş olması ve diğer kaynak pazarlarımızdan talebin artıyor olması hasebiyle hem yurtdışı talebi hem de iç pazar talebiyle önümüzdeki iki ayı da net görüyoruz ki bölgemiz dolu dolu bir sezon yaşayacak” ifadelerini kullandı.

“Artan maliyetlere hem yerli hem de yabancı misafirler anlayış gösteriyor”

Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle artan maliyetlerin fiyatları etkilediğini söyleyen Şili, “Bu sene maliyetler anlamında savaş ekonomisi nedeniyle bizim iç pazar ve dış pazarda vereceğimiz fiyatlarda artış söz konusu. Savaşın sona ermesiyle tekrar normale dönmesini bekliyoruz. Bu noktada dikkatli fiyat vermek, dikkatli davranmak zorundayız. Burada amaç tesislerin çok karlı çalışması değil. Burada amaç başa baş karlılık oranda sağlayarak işin devamlılığını sağlamak. Bu anlamda hem iç pazardan gelen hem yurtdışından gelen misafirlerimiz anlayış gösteriyorlar. Elimizden gelen çabayı gösteriyoruz” şeklinde konuştu.

Advertisement

Rumico

Devamını Oku

Ekonomi

SON DAKİKA… AB’de benzin ve dizel otomobil yasağı 2035 yılında başlayacak! Sonuçları neler olacak?

Avrupa Birliği çevre bakanları, 2035’ten itibaren benzin ve dizelli araçlara ruhsat verilmemesini öngören tasarıda uzlaşmaya vardı. Ruhsat verilecek araçlar arasına e-yakıt kullanan araçlar da alındı. Bu karar neden alındı, sonuçları tüketiciler açısından ne olur? Otomotiv Yazarı Levent Köprülü merak edilen soruları cevapladı. Köprülü CNN Türk canlı yayınında yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:

“Bu uzunca bir süredir tartışılıyordu. Dünya iklim zirvesi zamanında da Türkiye’nin de aralarında olduğu 100 ülke anlaştı. 2035 yılına kadar belli pazarlarda 2040’a kadar tüm dünyada benzinli araçların trafiğe çıkarılmaması konusunda anlaşmaya varılmıştı. Elektrikli araç dönüşümü de AB’nin koyduğu kurallarla sabitlenmişti. Sürekli erteleniyordu elektrikliye geçiş süreci.

Araya pandemi girmesi, firmaların yeterli yatırım bütçeleri sağlayamamaları, araya küresel krizlerin girmesi geciktirmişti. İklim değişikliğinde hasarlar olunca elektrikliye geçiş hızlandırılmaya başlandı.

Büyük üretici şimdiden elektrikli araçlarını yollara çıkardı. Ara çözümler olarak nitelendirilen hibrit araç çözümleri ortaya koymuşlardı.

ARTAN PETROL FİYATLARI NEDENİYLE AZ YAKAN ARAÇLARA İLGİ VAR, ELEKTRİKLİ ARAÇLARA TALEP ARTIYOR. BU DÖNÜŞÜME NE KADAR HAZIRIZ?

Advertisement

Bir tek Türkiye’de değil tüm dünyada konuşuluyor. Birçok ülke buna çekincelerini dile getiriyor. Türkiye’de de söz konusu olan altyapı eksikliği yeterli şarj istasyonu bulunamaması tüketicileri elektrikliye karşı soğutuyor.

Bu konuda zorluk yaşanacak burada ülkelere çok büyük rol düşüyor. Bazı ülkelerde elektrikli araç satışlarının fazlalaşmasıyla teşvik devreye sokulmuştu. Bu ülkeler satışlar arttı diye teşvikleri kaldırdığını görüyoruz. Bu aslında erken alınmış bir kararmış gibi geliyor. Norveç ve İsveç gibi ülkeler dışında gönüllü olarak elektrikli araç satın alan sayısı yeterli değil. Bu anlamda korku ve endişe var.

E yakıtlar konusunda da çalışmalar sürecek. Karbondioksit yakıtlar var bu konuda da çalışmalar devam edecek.”

Otomotiv Şirketi Yöneticisi Selen Alkım ise konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı: “Elektrikli talebi her geçen gün Türkiye’de de adım adım artıyor. Akaryakıt fiyatlarındaki artış elektrikli araçlar için bir cazibe merkezi haline getirmeye başladı.”

Asgari ücrette zam oranı netleşiyor! Vergi Uzmanı Muhammet Bayram beklentisini paylaştı
İkinci el otomobil ve kiralık araçta dikkat çeken hareket

Rumico

Advertisement
Devamını Oku

Trendler