Connect with us

Ekonomi

Tüketici güveni temmuzda iki yılın zirvesine çıktı

Tüketici güveni temmuzda iki yılın zirvesine çıktı

Tüketici güveni temmuzda iki yılın zirvesine çıktı. Haziran ayında 70.3 olan tüketici güven endeksi temmuz ayında 73.1’e yükselerek yaklaşık 2 yılın en yüksek seviyesine çıktı.


Tüketici güveni temmuzda iki yılın zirvesine çıktı

Türkiye İstatistik Kurumu ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası işbirliği ile yürütülen tüketici eğilim anketi sonuçlarından hesaplanan tüketici güven endeksi, temmuz ayında bir önceki aya göre yüzde 4 oranında arttı.

Haziran ayında 70.3 olan tüketici güveni temmuz ayında 73.1 oldu. Tüketici güveni en son 2016 Ekim ayında 74 seviyesine çıkmıştı. O tarihten bu yana da en yüksek 72.8 seviyesini görmüştü. Hanenin maddi durum beklentisi endeksi bir önceki aya göre yüzde 3.3 oranında artarak temmuz ayında 92 oldu. Bu artış, gelecek 12 aylık dönemde hanenin maddi durumunun daha kötü olacağını bekleyenlerin azalmasından kaynaklandı.

Genel ekonomik durum beklentisi endeksi haziran ayında 92.1 iken, temmuz ayında yüzde 4.6 oranında artarak 96.3 değerine yükseldi. Bu artış, gelecek 12 aylık dönemde genel ekonomik durumun daha kötü olacağı yönünde beklentisi olan tüketicilerin azalmasından kaynaklandı.

İŞSİZ SAYISI BEKLENTİSİ ARTTI

İşsiz sayısı beklentisi endeksi bir önceki aya göre yüzde 1.9 oranında artarak Temmuz ayında 76.9 oldu. Bu artış, gelecek 12 aylık dönemde işsiz sayısında artış bekleyenlerin azalmasından kaynaklandı. Tasarruf etme ihtimali endeksi Haziran ayında 24.6 iken, Temmuz ayında yüzde 10.2 oranında artarak 27.1 oldu. Bu artış, gelecek 12 aylık dönemde tasarruf etme ihtimali olduğunu düşünen tüketicilerin bir önceki aya göre artmasından kaynaklandı.


Advertisement

Ekonomi

TBMM Dijital Mecralar Komisyonu görüşmeye çağıracak! ‘Google telif için anlaşmaya hazır’

Google, telif ile ilgili ödemeler konusunda Avrupa’da birçok yayıncı ile içerikler için telif konusunda anlaşmaya vardı. Türkiye’de de, AB’dekine benzer bir telif düzenlemesi ile yayıncıların haklarını alabileceği belirtiliyor. Geçen yıl aralık ayında TBMM Dijital Mecralar Komisyonu, Google temsilcilerini dinlemiş ve Google temsilcileri komisyona bir rapor sunmuştu. Raporda Google yetkilileri, “Dijitalleşme yolculuğunda Türkiye’nin yanındayız” diyerek, telif konusuna da sıcak baktıklarını ifade etmişlerdi. Bu görüşmenin ardından TBMM Haziran ayının en geç ikinci haftası Google yetkililerini Türkiye’ye çağırmaya hazırlanıyor.

‘TÜRKİYE’DE DE OLMASINI İSTİYORUZ’

TBMM Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, bu konuda bir çalışma yürütüldüğünü belirterek, “Google Türkiye’ye geldi. Temsilcilik açtı, işbirliğine hazır olduğunu dile getirdi. Telif konusu ile ilgili de masaya oturmaya hazır olduğunu ifade etti. Hem Kültür ve Turizm Bakanlığımız Telif Eserleri Genel Müdürlüğümüz hem de Meclis olarak tüm bu konuları ele aldık, çalışıyoruz. Fikir eserleri telif kanununda bir düzenleme yapılacak mı, yeni bir düzenleme için mi çalışacağız, yönetmelik ile mi düzenleme olacak, tüm bu konuları konuşup tartıştıktan sonra netleştireceğiz. AB’deki düzenlemeleri inceledik. Almanya ve sonrasında Fransa gibi birçok ülkede Google’ın telif ödemesi gerektiği hususunda ön kabul oldu. Avrupa’da Google telif ödüyor. Biz de Avrupa’da Google’ın yaptığı bu anlaşmanın Türkiye’de de olmasını istiyoruz. Daha önce bu konuda Google yetkililerinin olumlu ifadeleri olmuştu. Bu konu komisyonumuzun öncelikli gündem maddelerinden. Yaptığımız araştırmalarda, Google yönlendirmesiyle habere erişimin arttığını görüyoruz. Fakat, aynı sitelere reklam alma düzeyinde düşüş de gözlemleniyor. Bu konunu çözümü için de çalışacağız” diye konuştu.

300 MEDYA KURULUŞU İLE ANLAŞMA

Google’ın internet arama motorunda haber kaynaklarının kısa özetlerine yer vermesi ve yönlendirmeler yapması medya kuruluşları ile teknoloji devi arasında uzun süredir devam eden tartışmalara sebep oluyordu. İlk olarak İspanya hükümeti, 2014 yılında Google ve Facebook’un ülkedeki medya kuruluşlarına toplu bir telif ücreti ödemesini zorunlu kılan mevzuatı onaylamıştı. 2019 yılında ise Avrupa Birliği (AB) yeni telif hakkı yasasını çıkararak, Google gibi arama motorlarının haber içeriğine bağlantı vermesi ve önizlemeler kullanması durumunda, yayıncılara telif hakkı doğduğunu güvence altına almıştı. Bu kararın ardından harekete geçen Google, geçen haftalarda yaptığı açıklamada, Almanya, Macaristan, Fransa, Avusturya, Hollanda ve İrlanda gibi haber kuruluşlarıyla lisans anlaşmaları imzaladığını duyurmuş ve yeni kuruluşlarla da görüşmeler yaptığını bildirmişti. Teknoloji devi Google, Avrupa Birliği’nin yeni telif hakkı düzenlemesinin ardından, 3 yılda 300 medya kuruluşuyla anlaşarak bu kuruluşlara telif ücreti ödeyeceğini açıklamıştı.

Advertisement

AB’NİN YASASI NELERİ KAPSIYOR?

AVRUPA Birliği tarafından 2019 yılında kabul edilen yeni telif hakkı kuralları, Google gibi arama motorlarının haber içeriğine bağlantı vermesine izin verirken, genişletilmiş çevrimiçi önizlemeler kullanıldığında yayıncılara yeni haklar sağlıyor. Böylece, Google gibi platformların doğrudan içerik sağlayıcılarla pazarlık yapmasına olanak tanıyor. 2019 yılında kabul edilen telif yasası, şu anda üye devletler tarafından kabul edilme sürecinde. Google, medya kuruluşları için ‘Google ile Genişletilmiş Haber Önizleme (ENP) sözleşmesi’ ismiyle bir teklif aracı oluşturdu.

Rumico

Advertisement
Devamını Oku

Ekonomi

EYT | Emeklilikte yaşa takılanlar yasası ne zaman çıkacak, son durum nedir?

Emeklilikte Yaşa Takılanlar ile ilgili araştırmalar sürüyor. EYT son dakika haberleri günden güne merak konusu oluyor. 2022 Yılı içinde EYT çıkacak mı, şartları neler olacak soruları yoğun ilgi görüyor. İşte EYT ile ilgili son gelişmeler…

EYT SON DURUM NEDİR?

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin, “3600 ek gösterge meselesini çözümünü bu ayın sonu itibarıyla tamamlamış olacağız. Son düzenlemeleri yapacağız. Sözleşmeli meselesi, EYT meselesi de var. Bunlar dosya dosya hepsi önümüzde.” dedi.

“Çalışanlarımızı koruyacağız, emekçilerimizi koruyacağız” diyen Bakan Bilgin, “Temmuz ayında emekçilerin karşılaştıkları enflasyon farkına karşı düzenlemelerin hazırlığını yaptığımızı belirtmek isterim. Sadece memurların, işçilerin değil emeklilerle ilgili de çalışmalarımız var.” ifadelerine yer verdi.

Rumico

Advertisement
Devamını Oku

Ekonomi

E-ticarete yeni düzenleme

MİTHAT YURDAKUL Ankara – İnternet üzerinden alışverişin hacmi 2021 yılında 381.5 milyar liraya ulaştı. Nüfusun yüzde 72’sinin internet kullandığı Türkiye’de, online alışveriş pazarı hızla büyüyor. Hızlı büyümeyi kontrol altına alabilmek ve rekabeti koruyabilmek için yeni kanun hazırlanıyor.

Hileli ve sahte ürün satanlara ağır cezalar öngören düzenleme kapsamında, sektör oyuncuları rakiplerini dışlayıcı şekilde tanıtım faaliyetlerinde bulunamayacak. e – ticaret pazar yerlerinin elde ettiği verileri kullanarak bünyesindeki satıcılarla haksız rekabet etmesi engellenecek. E – ticaret pazar yerleri kendini haksız şekilde sıralamada ön plana çıkaramayacak ve satıcılar arasında ayrım gözetemeyecek. Yapılacak düzenlemelere uymayanlar ağır para cezaları ödeyecek.

YERLİ FİRMALARA DESTEK

Düzenleme ile sektöre yeni adım atacak yerli firmalara hibe, kredi kolaylığı ve teşvik gibi mekanizmalar işletilecek. Şu anda sektörün en büyük oyuncusunun yüzde 85’inin Çinli Alibaba’ya, diğer iki firmanın tamamının, bir başka firmanın ise büyük hissesinin ABD’li şirketlere ait olması ve yine 5 büyük firmadan bir diğerinin büyük ortağının Güney Koreli bir firma olmasının sektörde yarattığı yabancılaşmanın önüne geçilecek.

CİROYA GÖRE VERGİ

Advertisement

Bunun için sektöre yeni adım atan yerli firmalara 35 binden fazla tedarikçiye, 15 milyondan fazla üye ve 30 milyondan fazla ürün portföyüne sahip olan PTT iştirak şirketi PttAVM.com’un yakaladığı başarı örneklerle anlatılacak. KOBİ’lere bu şekilde yol ve yöntem gösterileceği gibi yaklaşık
2 milyar liralık ciroya ulaşan PttAVM gibi Turcorn’ların bu yeni yöntemle doğması sağlanacak.

Rumico

Devamını Oku

Trendler